Landing page

Gode tips til en Landing page

En Landing page eller indgangsside handler om konvertering. En Landing page er den side, din bruger kommer ind (lander) på fra eks. Google. Den er ekstrem vigtig, og det er ikke optimalt, hvis ikke siden tiltrækker den besøgendes opmærksomhed eller ikke sender de rigtige budskaber. Der er en lang række faktorer, der er med til at afgøre, om den besøgende skal forblive med at være ”besøgende” eller blive “kunde”. Man taler tit om; they came, they puked, they left. Altså, de forlod din landing page lige så hurtigt de kom ind på den.

Med en Landing page er vi interesseret i en aktiv handling fra den besøgende. Det kunne eks. være:

  • Køb af produkt i en webshop
  • Tilmelding af et nyhedsbrev
  • Oprettelse af en brugerkonto på en portal
  • Afgivelse af demografiske data ifm. en spørgeskemaundersøgelse

Med ovenstående i tankerne, kan vi nu opstille 5 gode tips til en Landing page, som med sikkerhed vil give dig endnu mere trafik, og flere besøgende som konverteres til “kunder”.

1. Formål med siden – hvad ønsker du de besøgende skal gøre?

Dette punkt er en typisk fejlkilde på mange hjemmesider. Mange tror fejlagtigt at de besøgende kan gætte sig til hvad siden handler om, og hvorledes de finder eller fremsøger den information de leder efter. Driver du en webshop, så er det ikke nødvendigvis indlysende at “folk bare skal købe”. Er du elektriker i lokalområdet og har en lille hjemmeside, så er det heller ikke indlysende og brugervenligt hvis kontaktinformationerne er gemt væk på en underside.

2. Indhold – relevant indhold

Når den besøgende er kommet ind på din Landing page, så han han/hun sandsynligvis foretaget en søgning på Google, eks. søgt på “Tegneartikler”. Når han/hun lander på din Landing page, så er det vigtigt at det er tydeligt og utvetydigt at denne side handler om “Tegneartikler”. Er der en stor og tydelig overskrift? Understøttes overskriften af et stort, tydeligt og skarpt billede som viser produktet? Hvis der er et billede, så sørg for at vandmærker ikke er synlige – det er no go! Er der en god, grammatisk korrekt og troværdig beskrivelse af produktet?

shop

3. Google venligt indhold

Landing pages er ikke kun til dine kommende kunder – de er også til Google som bruger indholdet til at rangere dine sider i søgeresultaterne. Du kan optimere din Landing page, så du langt placeringer i de organiske søgninger (SEO), og samtidig betaler mindre for dine klikpriser i Adwords.

I forhold til SEO er det vigtigt, at du skriver dit søgeord i din Page title (sidetitel), H1 overskrift, og så må ordet også gerne fremgå nogle gange i din brødtekst. Fremgår søgeordet i din URL, eks. dinhjemmeside.dk/søgeord, er det også en vigtig faktor som Google tæller med. Når du optimerer til SEO, optimerer du i høj grad også til Adwords. De faktorer, som virker i forhold til SEO, er ofte med til at din ”Quality Score” kan blive væsentligt øget. Højere ”Quality Score” giver billigere klikpriser.

seo

4. CTA – Call To Action

En Call to Action (CTA) betyder, at der skal være noget på din side, der fortæller, at den besøgende skal gøre et eller andet, foretage en aktiv handling Typisk er det en knap med ”Læg i Kurv”, ”Se mere” eller ”Kontakt ss”. Du kan læse mere om Call to Action her {LINK}.

Har du ikke en Call to Action på din side, bør du få lavet en hurtigst muligt.

Dine Call to Action skal altid være synlige. Det vil sige, at dine besøgende behøver ikke scrolle for at finde dem. Det er ligeledes vigtigt, at farven på knappen har en markant farve. Det må gerne være en kontrast farve, som skiller sig ud fra den baggrund, den er placeret på. Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt, at du ikke har for mange ”Call to Actions” på din side. 2-3 er som udgangspunkt muligt for dine besøgende at navigere i. Har du flere, kan det godt forvirre dine besøgende – du kræver simpelthen at de skal forholde sig til for mange signaler.

5. Troværdighed

Ofte kender de besøgende dig ikke. De har måske heller ikke handlet på din side. Derfor er det vigtigt, at du kan give dem en form for tryghed, når de handler på din hjemmeside. Det kan du for eksempel gøre ved at bruge:

  • Testimonials: Du kan fortælle/vise, at andre har haft en god oplevelse ved at handle på din side
  • Case studies: Hvis du leverer ydelser, der er målbare, så sørg for at gøre det synligt (sådan sparede Virksomhed X 17% ved at bruge dette produkt)
  • Ikoner:  Der er en del ikoner, som kan give troværdighed – for eksempel Trustpilot, Emærket, FDIH, medlem af branche foreninger og lignende
  • Kontakt: Hvis du ikke kan kontakte dem, du køber af, hvordan kan du så vide, de ikke er banditter? Undgå utryghed ved at sætte dine kontaktoplysninger synligt på alle sider. Hvis du er lidt mere ambitiøs, så få en chat funktion, så kunden får indtrykket af, at der sidder levende mennesker i den anden ende, samt at man kan få fat i dag blot ved at åbne chatten
  • Sociale medier: Sørg for at have profiler eller sider på de sociale medier. Det giver igen tryghed for dine besøgende (potentielle købere), og du signalerer at i ikke er en døgnflue

Skal Online Assistenten lave dine Landing pages?

Kontakt Online Assistenten.